Das Kabuler Musikerviertel Kucheh Kharabat: Geschichte einer Lage

15. Februar 2022

Seit seiner Einrichtung in den 1870er Jahren hat das Kabuler Musikerviertel Kucheh Kharabat die Phantasie vieler Afghanen beflügelt. Das Viertel wurde seither als Ort betrachtet, an dem lange Zeit traditionelle Lebens- und Überlieferungsformen das Leben seiner Bewohner prägten, bis diese zunehmend in Konflikt und Austausch mit Entwicklungen der Moderne gerieten. Aus solchen Verortungen zwischen Tradition und Moderne wird heute meist die Rolle von Musik bei der Formung kultureller Identitäten in Afghanistan bestimmt.

Meist wird die Kucheh Kharabat als Ort eines traditionellen Kontinuums beschrieben und ist damit zu einer Chiffre nationalen Kulturverständnisses geworden, die beinahe verdeckt, wie der Ort neben der symbolischen, eine tatsächliche räumliche Wirkung entfaltet hat.

Seit seiner Einrichtung in den 1870er Jahren hat das Kabuler Musikerviertel Kucheh Kharabat die Phantasie vieler Afghanen beflügelt. Das Viertel wurde seither als Ort…

Weiterlesen

RAGA IN QUARANTINE:
HAS THE HEYDAY OF AFGHAN MUSICAL CULTURE REALLY PAST?

30. Juni 2020

A few days ago I received an innocuous message on Facebook: Ramin Saqizada, Rubab player from Kabul, had uploaded a new video on youtube. In the shadow of the Corona epidemic, this message was virtually unremarked as the worldwide arts lockdown hits artists particularly hard in places where art has already been locked down for decades for political reasons.

Ramin's video is a 30-minute recording of Raga Maru Bihag, played live in a living room in Kabul, recorded with the camera of a mobile phone that someone patiently points at the two musicians for the entire duration of the performance. Ramin is accompanied on the tabla by Khalid Hamahang. A handful of listeners have settled on the carpet around the two musicians, most of them musicians themselves - such as Ramin's father Ustad Din Mohammad Saqi or Kabul tabla player Fraidoon Miazada. During the course of the living room concert, adults whisper to a child that sits down in the audience to keep quiet. Every now and then, tongues can be heard clicking in appreciation and murmuring in approval when Ramin brilliantly completes one of his virtuoso improvised phrases.

A few days ago I received an innocuous message on Facebook: Ramin Saqizada, Rubab player from Kabul, had uploaded a new video on youtube.…

Weiterlesen